Nepal

Huidige tijd in Kathmandu:

Nederlands

Dag 28 - vrijdag 30 november 2007 (Kathmandu)

Omdat we gister al een groot deel van de stad hebben verkend besluit ik om het vandaag rustig aan te doen. Ik blijf in de buurt van het hotel. Het hotel zit in de wijk Thamel en deze wijk vormt als het ware de backpackerswijk van Kathmandu.

Nadat ik in het hotel heb ontbeten loop ik naar buiten. Hier kijk ik even bij Thamel Gaa Hiti, één van de oudste waterreservoirs van Kathmandu. Het is opgebouwd uit rode bakstenen en het is er druk met mensen die zich wassen. Verder worden hier kleren gewassen en te drogen gehangen. Volgens een informatiebord worden de reservoirs door de Japanse ambassade in samenwerking met Unesco gerenoveerd.

Als ik even later op Thamel Road loop wordt er vers vlees aangevoerd. Het zijn in stukken gehakte varkens die een opvallende oranje kleur hebben. Verder valt het op dat er, met uitzonering van het hoofd, geen haar meer op het lichaam zit.

Ik kijk verder rond op Thamel Road en kijk ook nog even bij Thahiti Tole. Vervolgens loop ik weer verder naar Chakshibari Marg. Hier wordt ik door een man aangesproken die erg opvalt omdat hij strak in het pak zit. Hij handelt in edelstenen en komt daarom ook regelmatig in Nederland. Om zo weinig mogelijk invoerrechten te betalen vraagt hij aan buitenlanders om een pakketje edelstenen voor hem mee te nemen. Ik geef echter aan dat ik voor niemand een pakketje meeneem en vol ongeloof laat hij mij een map zien met allerlei kopieën van paspoorten. Deze mensen hebben volgens hem wel allemaal een pakketje voor hem meegenomen tegen betaling van een paar duizend euro. Sommigen zouden zelfs teruggekomen zijn om opnieuw een pakketje voor hem mee te nemen. Verder geeft hij aan dat ik geen geld meer heb en dat hij hier wat aan kan doen. Hij komt erg overtuigend over en geeft nogmaals aan dat hij niet snapt dat ik niet op zijn aanbod in ga als ik bij hem wegloop. Alhoewel ik het natuurlijk niet weet denk ik dat je toch wat anders dan edelstenen voor hem meeneemt (hij heeft wel aangegeven dat het pakketje in mijn aanwezigheid op het vliegveld zou worden ingepakt maar zo'n pakketje kan je ook snel omruilen). Dit is veel te gemakkelijk geld verdienen dus hier zit zeker een luchtje aan (en voor een paar duizend euro ga ik niet in een Nepalese cel zitten)!

De rest van de middag doen we het rustig aan en omdat hier diverse dakterrassen zijn zoeken we een terras op. Ondertussen zie ik de man in het pak nog een aantal malen voorbij lopen. Het is een gladjakker eerste klas en ik vraag me af hoeveel slachtoffers deze man al heeft gemaakt.

Dag 29 - zaterdag 1 december 2007 (Kathmandu - Delhi)

Na het ontbijt kijk ik nog even rond op Thamel Road. Hier doe ik nog even de laatste inkopen. Aan het eind van de morgen vertrekken we naar het vliegveld. Onderweg naar het vliegveld rijden we nog langs het nieuwe paleis van de koning (Narayanhiti).

Helaas heeft het vliegtuig vertraging zodat het erop begint te lijken dat we vanmiddag geen tijd meer hebben om nog even in Delhi rond te kijken. We krijgen daarom ter compensatie allemaal een zakje chips en wat te drinken. Aan het eind van de middag vertrekken we vanaf Tribhuvan International Airport in een Boeing 737-800 van Jet Airways naar India. De vlucht duurt zo'n vijf kwartier en aan het begin van de avond komen we aan op Indira Gandhi International Airport. Ondertussen hebben we met een aantal mensen besloten om op het vliegveld te blijven. Een klein groepje gaat nog naar Delhi om daar wat te eten.

Dag 30 - zondag 2 december 2007 (Delhi - Londen - Amsterdam)

Rond half vier vertrekken we met een Boeing 747-400 van British Airways naar London Heathrow Airport waar we rond half acht in de morgen aankomen. Het is hier rotweer en het regent vooral. Omdat er genoeg tijd is voor een Engels ontbijt zoek ik Wetherspoon's Bar weer op. Hier kunnen we rustig blijven zitten tot we kunnen vertrekken naar Amsterdam. Als we om twintig voor twaalf in een Airbus A321 van British Airways naar Amsterdam vertrekken hebben we onderweg veel tubelentie door de harde wind. Na een klein uur zijn we weer op een storm- en regenachtig Schiphol.