Nepal

Huidige tijd in Sarangkot:

Nederlands

Dag 25 - dinsdag 27 november 2007 (Pokhara - Sarangkot)

Het is nog donker als we om half zes vanaf het hotel vertrekken. Het is de bedoeling om deze morgen een wandeling in de omgeving van Sarangkot te maken. We zijn vroeg vertrokken omdat de zonsopkomst bij Sarangkot (1.592 meter) een mooi uitzicht over de besneeuwde bergtoppen van de Himalaya moet geven.

We zijn ruim op tijd. Als de zon opkomt zie je een mooie oranjewaas over de bergen verschijnen. We hebben op deze plek een goed zicht op de piramidevormige Machhapuchhare (6.997 meter) en de meer rondere top van de Annapurana II (7.937 meter). Over het dal hangt nog een wolkendek.

Direct na de zonsopkomst beginnen we aan onze wandeling waarbij een restaurant om te ontbijten ons eerste doel is. We zijn namelijk niet de enigen op deze locatie en we willen voor de grote menigte naar boven komt klaar zijn met het ontbijt. Via een in de rotsen uitgehouwde trap moeten we een flink stuk omhoog klimmen naar het restaurant. We zijn één van de eerste gasten waardoor we redelijk snel geholpen kunnen worden.

Als we na het ontbijt het restaurant hebben verlaten kom ik een jongetje tegen. Hij krijgt van mij de tas die ik gister in het Karma Dubgyu Chokhorling Monastery heb gekregen. Hij gaat er snel met de buit vandoor en het lijkt wel of hij de hoofdprijs in de loterij heeft gewonnen.

Alhoewel je het niet zou verwachten groeien hier ook bananenbomen. Eigenlijk is het best apart dat je deze tropische boom ziet met op de achtergrond de besneeuwde toppen van de Himalaya. Het omringende landschap is mooi. Op een aantal plekken wapperen gebedsvlaggetjes.

Doordat het nog vroeg is kan je door de waterdamp nog diverse spinnenwebben zien. Tussen de stenen van het pad zie je diverse varens groeien en naast loofbomen zie je hier naaldbomen. Bij een waterput halen een aantal vrouwen water op. Er groeien hier ook diverse bamboebomen.

We komen tijdens de wandeling diverse kinderen tegen die in schooluniform naar hun school lopen. Onderweg passeren we diverse scholen die variëren van kleuterscholen tot scholen voor volwassenen vrouwen. Bij een huis hangt een kind in een rieten mandje. Verder komen we onderweg veel koeien en kippen tegen. De akkers worden hier geploegd met stieren. Ook zie je hier dat er op sommige plekken sprake is van terrasbouw.

Het eindpunt van de wandeling vormt het plaatsje Naudanda. Hier wachten we op de bus en rijden we vervolgens via de Pokhara-Baglung Highway terug naar Pokhara.

Aan het begin van de middag zijn we terug in het hotel. Hierna eten we wat en lopen we vervolgens in de richting van het Phewa Tal meer. Dit meer is het enagrootste meer van Nepal en je komt hier veel dagjesmensen tegen. Aan de oever van het meer zie je ook de belangrijkste bergen liggen. Verder zien we dat er vanaf de bergen ook veel aan paragliden wordt gedaan. We blijven hier even kijken en gaan dan op zoek naar een terrasje.

Dag 26 - woensdag 28 november 2007 (Pokhara - Kathmandu)