Nepal

Huidige tijd in Sauraha:

Nederlands

Dag 21 - vrijdag 23 november 2007 (Sonauli - Sauraha)

We hebben net Sonauli verlaten en lopen door een stukje niemandsland tussen India en Nepal. Aan de Nepalese kant van de grens moeten we zo onze paspoorten laten afstempelen. De tassen liggen nog steeds op de fietsriksja en kunnen zometeen overgeladen worden op de bus, die in Nepal op ons staat te wachten.

In totaal zijn we hier aan de Nepalese kant van de grens ongeveer een klein half uurtje kwijt aan de grensformaliteiten. Verder moeten we ons horloge een kwartier vooruit zetten want het is in Nepal vijftien minuten later dan India.

Nadat onze tassen overgeladen zijn op de bus vertrekken we in de richting van Butwal. Als we een paar minuten gereden hebben valt het op dat het in Nepal een stuk minder hectisch is dan in India. Verder valt het op dat de lucht hier een stuk aangenamer is en dat het hier ook een stuk schoner is. Dit is een hele verademing na al die uitlaatgassen van de afgelopen weken.

Onderweg komen we een groep vrouwen tegen. Ze dragen een grote korf op hun rug waar versgeplukte bladeren in zitten. Dit soort groepjes komen we onderweg vaker tegen. Het is mij alleen niet duidelijk wat voor soort bladeren hier nu geplukt zijn.

Het is ongeveer vijfentwintig kilometer rijden naar Butwal. Hier slaan we af en moeten we nog zo'n tachtig kilometer rijden over de Mahendra Highway. Ons einddoel is Sauraha, dit dorp zal onze uitvalsbasis voor een aantal excursies naar Chitwan National Park zijn. Als we hier arriveren is het al donker.

Dag 22 - zaterdag 24 november 2007 (Sauraha)

Om half acht vertrekken we voor een wandeling door Chitwan National Park. Dit park is opgericht in 1974 en staat sinds 1984 op de werelderfgoedlijst van Unesco. Het moet zo'n 932 km2 groot zijn.

Vanaf het hotel is het een klein stukje lopen naar de Rapati rivier. Als we hier aankomen zien we al een mangrovereiger (Butorides striatus) voorbijvliegen. Er staan twee kano's voor ons klaar. Als iedereen in de kano zit varen we met de stroming mee in de richting het vertrekpunt van de wandeling. Vanuit de kano is goed te zien dat je aan de flanken van de Himalaya zit want op de achtergrond zijn de besneeuwde bergtoppen van de Himalaya goed te zien.

Langs de oevers van de rivier lijken vooral eenden te zitten. Dit is echter niet zo want het zijn casarca's (Tadorna ferruginea) die we zien. De casarca is een oranjebruine halfgans die iets groter dan een eend is. De vogel is echter ook weer wat kleiner dan een gans waardoor deze vogel er meer uitziet als een eend dan als een gans.

Als we verder varen zien we een mangrovereiger langs de oever zitten. Even later zien we een ijsvogel (Alcedo atthis) op een tak van een omgevallen boomstronk zitten. Het is een mooie vogel met een oranjebruine buik en een blauwgroene rug die vooral door dit velgekleurde verenkleed opvalt.

Even later zien we een witkeelijsvogel (Halcyon smyrnensis) in een boom zitten. Deze ijsvogel zagen we eerder al in Varanasi en is een stuk groter dan de ijsvogel die we net zagen. Hierna zien we weer een andere ijsvogelsoort die we ook al eerder in Varanasi zagen, de bonte ijsvogel (Ceryle rudis). Het lukt echter niet om één van deze ijsvogelsoorten goed op de foto te krijgen.

Dag 22 - zaterdag 24 november 2007 (Sauraha, vervolg)
Groep vrouwen met versgeplukte bladeren
Casarca's aan de oever van de Rapati rivier
Wassen aan de oever van de Rapati rivier