China

Huidige tijd in Tai'an:

Dutch

Dag 7 - zaterdag 29 oktober 2011 (Qufu - Tai'an)

Even na achten vertrekken we van het hotel. Als we door de stad rijden blijkt dat Qufu best wel een behoorlijke stad is (er wonen ongeveer 60.000 mensen). Langs de weg wordt van alles verkocht, zo is er bijvoorbeeld een rek met vlees langs de weg te zien.

Als we Qufu hebben verlaten rijden we door een landschap met akkers. Het kropgewas is geplant en we rijden langs gebieden waar veel bomen staan. De route is niet echt speciaal en vanaf Qufu is het zo'n 83 kilometer rijden naar Tai'an. Als we Tai'an binnenrijden is het direct duidelijk dat deze stad een stuk groter is dan Qufu. Volgens onze gids wonen hier zo'n 800.000 mensen. Dat dit aantal aan de lage kant is blijkt uit de bevolkingsstatistieken want deze geven aan dat er in deze plaats ongeveer 5.500.000 mensen wonen.

Rond tien uur zijn we in het hotel en omdat onze kamers nog niet klaar zijn gaan we eerst een stukje lopen. We bezoeken een tempelcomplex, het Yaocan Paviljoen. Pelgrims bezoeken dit complex voordat ze de heilige berg Taishan gaan beklimmen. Ook de keizer bezocht dit complex om er een kleine ceremonie te houden voordat hij de Taishan ging beklimmen. In het complex worden wel erg grote wierrookstokken worden verbrand.

Hierna lopen we via de Yangsheng Jie naar de achterkant van het Yaocan Paviljoen. In het verlengde van dit complex staat de Dai tempel. In deze tempel werd de god van de Taishan aanbeden. We gaan deze tempel, die op de werelderfgoedlijst van Unesco staat, nu niet bezoeken. We lopen weer in de richting van het hotel en gaan bij een supermarkt inkopen voor morgen doen.

Na het inchecken besluit ik om voorlopig in het hotel te blijven omdat ik met niet al te lekker voel. Blijkbaar heb ik een kleine voedselvergiftiging opgelopen en daarom ga ik eerst een paar uurtjes naar bed. In het hotel zit ik op de achtste verdieping. Hier heb je een goed uitzicht op de Taishan die eerst in de nevel ligt. Gaande weg wordt deze heilige berg steeds beter zichtbaar omdat de nevel langzaam verdwijnt.

Om half drie voel ik me beter en ga ik nog een stukje wandelen. Ik loop hiervoor in de richting van de oude stad. Op de Dai tempel na is er weinig of niks meer van deze oude binnenstad overgebleven en is de bebouwing vervangen door nieuwbouw. Via Hushan Road kom ik op de Daibei Agricultural Products Market terecht. Op deze overdekte makt worden levensmiddelen verkocht. Het gaat voornamelijk om groente maar er zijn ook kruiden en dozen vol met verschillende soorten en formaten eieren. Vlees is er bijna niet maar vis en schelpdieren zijn wel weer volop te koop. Nadat ik de markt bekeken heb loop ik nog een stukje door de huizenblokken. Hierna loop ik weer naar het hotel.

's Avonds eten we nog wat en kopen we bananen en mandarijnen op een avondmarkt vlak bij het hotel.

Dag 8 - zondag 30 oktober 2011 (Tai'an)