China

Huidige tijd in Beijing:

Dutch

Dag 1 - zondag 23 oktober 2011 (Amsterdam - Beijing)

Vandaag zou ik om 17.35 uur met een Boeing 747-400 van KLM naar Beijing vertrekken. Doordat het vliegtuig iets te laat in Amsterdam aankomt zal mijn vlucht ook wat later vertrekken. Uiteindelijk valt het allemaal wel mee want om zes uur vertrekken we van Schiphol. De vlucht naar Beijing Capital International Airport zal zo'n acht uur en vijfenveertig minuten duren (een afstand van zo'n 7.820 kilometer). De vlucht gaat via de Baltische Zee naar Sint Petersburg en dan een heel stuk over Siberië. Via Siberië vliegen we in de richting van Ulaanbataar en van daar naar de eindbestemming Beijing.

Dag 2 - maandag 24 oktober 2011 (Beijing)

Rond negen uur land het vliegtuig op de internationale luchthaven van Beijing. Vanaf de landingsbaan is het nog een minuut of tien taxiën naar de gate. Nadat het paspoort is afgestempeld kan ik mijn tas halen en is het ongeveer een uur rijden naar het hotel.

Nadat we onze bagage naar de hotelkamer gebracht hebben lopen we naar het dichtstbijzijnde metrostation en nemen we de metro naar de Lama tempel. Ik heb hier niet het gevoel dat ik hier tien jaar geleden eerder ben geweest. Er zijn wel een paar dingen die bekend voorkomen maar veel lijkt ook wel weer nieuw. De tempel van de Lama is en voormalig paleis dat in de achttiende eeuw als Tibetaanse tempel in gebruik is genomen. Het bestaat uit een verzameling gebouwen waar diverse Boeddhabeelden in zijn te vinden. De balken van de diverse gebouwen zijn beschilderd met allerlei voorstellingen. Er zijn veel bezoekers en er zijn ook veel Chinezen die wierookstokjes verbranden.

Aan het einde van de middag neemt de kracht van de zon af en begint het snel koud te worden. We verlaten de Lama tempel en gaan aan de overkant van de straat een hutong wijk in. Een hutong is in feite een ommuurd gebouw, van vaak één woonlaag hoog, die in een wijk van nauwe straten staat. We passeren onderweg de ingang van de Confuciustempel. Over het algemeen verdwijnen de hutongs in een hoog tempo. Dat is enerzijds jammer maar aan de andere kant ook wel begrijpelijk want ook Chinezen willen comfortabeler wonen. Er is echter ook een ontwikkeling op gang gekomen waarbij vooral vermogende Chinezen hun intrek nemen in volledig gerenoveerde en aan de tijd aangepaste hutongs nemen. In ieder geval stralen dit soort wijken nog een bepaalde sfeer uit die je niet tegenkomt bij de moderne torenflats.

We lopen een rondje door de wijk en drinken nog wat in een restaurant in deze wijk. Aan het eind van de middag lopen we weer naar het metrostation bij de Lama tempel. Hier moeten we eerst een metrokaartje naar het station bij het hotel kopen die na tien jaar nog steeds twee yuan kost. We blijven zo'n twintig minuten in het hotel waarna we in een restaurant in de buurt Pekingeend gaan eten.

Dag 3 - dinsdag 25 oktober 2011 (Beijing)