China

Huidige tijd in Tai'an:

Dutch

Dag 8 - zondag 30 oktober 2011 (Tai'an)

Om acht uur vertrekken we van het hotel om de heilige berg van Tai'an te beklimmen. Deze berg wordt niet alleen door pelgrims beklommen, ook de keizers van het oude China moesten deze berg beklimmen. De Taishan is de belangrijkste van de vijf heilige bergen van het Taoïsme (de andere zijn de Huashan (bij Xian), de Hengshan (bij Hengyang), de Hengshan (bij Datong) en de Songshan (bij Zhengzhou)).

Ik heb vannacht goed geslapen en voel ik me fit genoeg voor de beklimming. Rond half negen komen we aan bij de Taishan en kan de beklimming beginnen. Aan de voet van de Taishan bezoeken we eerst een paar tempels. Doordat deze berg al zo'n 3.000 jaar wordt vereerd stikt het er van de tempels. Daardoor geloven we het wel en slaan al deze tempels al snel over. Het pad naar boven bestaat uit 6.293 treden en is bestraat met natuurstenen tegels. Het pad is zo'n negen kilometer lang en aan weerszijden staan diverse stalletjes waar je van alles kopen kunt.

Aan de voet van de berg zijn een paar grafsteenachtige stenen met Chinese karakters te zien. Het zou hier gaan om stenen met de namen van mensen die een donatie aan de berg gedaan hebben. Deze stenen staan op de rug van een schilpad, die in het oude China als een heilig dier beschouwd werd. De wandeling gaat via het pad omhoog door een gebied met veel loofbomen. Doordat we door de nevel lopen is het fris en soms moeten er pittige stukjes omhooggeklommen worden. Nadat we ruim een uur gelopen hebben is het toch wel afzien. Vanwege gisteren is mijn conditie nog niet optimaal en zijn de ruim 6.000 treden omhoog misschien toch te veel van het goede.

Zo nu en dan komen we Chinese mensen tegen die vragen of ze met je op de foto mogen. Dit is voor mij geen probleem en levert vaak positieve reacties op. Het is opvallend dat er hier, evenals op de andere dagen, er vrijwel geen westerling is te zien. Hierdoor lijkt het soms wel alsof wij de enige westerlingen in China zijn.

Door de nevel is het zicht slecht en zullen we mooie uitzichtpunten gemist hebben. Het laatste stuk naar het middengedeelte van de Taishan is zeer pittig. We besluiten daarom dat we niet doorlopen naar de top en dat we het stuk naar de top met de kabelbaan gaan afleggen. Dit is jammer maar wel een verstandige keus. Frank gaat niet mee naar boven en blijft hier achter. Als we met de kabelbaan omhooggaan is er eerst nog wat zicht maar al vrij snel verdwijnen we in de nevel, het wordt hier ook snel weer fris. Als we op het eindpunt aankomen zien we dat hier een lange rij mensen voor de kabelbaan staat te wachten.

We lopen vanaf de kabelbaan door naar de hoogste tempel. Dit is weer een stukje klimmen waarbij we niks van de omgeving zien omdat er door de nevel niks te zien is. Gelukkig wordt de zon wat krachtiger. Hierdoor wordt het niet alleen warmer maar is het tempelcomplex, waar we naar toelopen, op een gegeven moment ook zichtbaar. Bij vlagen verdwijnt de nevel en hebben we ook een goed uitzicht over de omgeving. Door de vele rosten en de verschillende kleurtinten ziet dit landschap er bijzonder uit.

We bekijken de tempel waar ook nu weer een hoop sloten en linten hangen. In een bijgebouw van de tempel worden wierookstokjes verbrand. Dit gaat in zo'n tempo dat het wel lijkt of het gebouw in brand staat want er zijn behoorlijke vlammen te zien. Nadat we alles gezien hebben lopen we weer rustig naar beneden. We besluiten op het centrale punt bij de kabelbaan om naar beneden te lopen maar het is wel even zoeken naar het juiste pad. Als we deze gevonden hebben wordt het ook snel weer frisser omdat we weer in de nevel verdwijnen.

De wandeling naar beneden is de moeite waard. Het zijn soms steile stukken omlaag en op sommige rosten staan Chinese karakters. Onderweg komen we weer een hoop vriendelijke Chinezen tegen die ook nu weer soms op de foto willen. Bij een terras bestellen we nog een pot thee en lopen dan terug naar het middenpunt van de berg. Hier staat Frank op ons te wachten. We trekken hier ook de conclusie dat het laatste stuk omhoog zeer pittig was geweest als we dit gewandeld hadden. Vanaf dit punt lopen we gezamenlijk naar beneden waar we rond half zes aankomen. Vanaf hier rijden we met de lokale bus terug naar het hotel.

Dag 9 - maandag 31 oktober 2011 (Tai'an - Shanghai)
Kabelbaan naar de top van de Taishan
Uitzicht vanaf de top van de Taishan
Tempel op de top van de Taishan