China

Huidige tijd in Guangzhou:

Dutch

Dag 22 - zondag 13 november 2011 (Guangzhou)

Om half acht hebben we in de lobby van het hotel afgesproken. Frank weet een goed dim sum restaurant dat in de buurt van de kruidenmarkt is. Het gaat om Guangzhou Restaurant, een populair restaurant dat al sinds 1930 bestaat (en de prijzen zouden redelijk zijn). Hier gaan we ontbijten maar voordat we bij het restaurant zijn moeten we eerst een stukje lopen. Als we aankomen moeten we even wachten voor er een plek vrij is. Het lijkt dus inderdaad een populair restaurant te zijn. De dumplings en de andere gerechten zijn weer erg lekker en worden in bamboe mandjes klaargemaakt en geserveerd.

Rond tien uur verlaten we het restaurant. Via Pedestrian Street en de kruidenmarkt lopen we naar het metrostation toe (Huangsha). Vervolgens rijden we naar het metrostation Yuexiu Park. We gaan naar het mausoleum van de Nanyue Koning. Dit is een interessant mausoleum waarnaast het originele graf ook veel grafvondsten te zien zijn. Het land Nanyue omvatte het huidige Noord-Vietnam en gedeelten van de Chinese provincies Guangxi, Guangdong en Yunnan (204 BC - 111 BC). Het mausoleum is ontdekt in 1983. Het is gebouwd voor de tweede koning van Nanyue, Zhao Mo. Van de vele vondsten is er voornamelijk brons en jade te zien. Het hoogtepunt vormt het lichaam van de koning dat voorzien is van een gewaad van plaatjes marmer (aangezien het bot vergaan is zijn dit de enige overblijfselen van de koning).

Omdat er veel te zien is kijken we zo'n twee uur rond en lopen daarna via het metrostation naar de andere kant van de straat. Hier is het Yuexiu Park waar we doorheen lopen. Er wordt onder andere gekaart op de vijver wordt in bootjes gevaren. We verlaten het park via de oostelijke poort en lopen vanaf daar verder over Xiaobei Road in de richting van het hotel. Ondanks dat er veel hoogbouw is blijkt Guangzhou toch een vrij groene stad te zijn. Dit komt naast de diverse parken ook door de vele bomen die in de straten staan.

Aanvankelijk was het de bedoeling om ergens saté te gaan eten maar we vinden niet wat we zoeken. De stalletjes die we zien hebben namelijk vooral eendenkoppen en orgaanvlees in de vitrines liggen en dit is nog steeds net een stap te ver. We eten daarom in een restaurant een paar dumplings en een loempia. Hierna kijken we nog even bij een tempel en lopen daarna terug naar het hotel waar we rond vijf uur aankomen.

We hebben afgesproken zes uur voor het laatst met elkaar eten. We doen dit vlak bij het hotel. Om acht uur komt het busje om de groep naar het vliegveld te brengen. Ik rijd nog even mee naar het vliegveld. We nemen hier afscheid van elkaar en lopen daarna terug naar het busje. Voor Frank is dit echter lastig want hij wil niet eerder weg dan dat de groep door de paspoortcontrole is. We blijven dus wat langer op het vliegveld dan gepland. Om tien uur ben ik weer in het hotel.

Dag 23 - maandag 14 november 2011 (Guangzhou - Hongkong)

Om tien voor zeven gaat de wekker. Na het douchen ga ik naar beneden om uit te checken. Om half acht heb ik met Frank afgesproken die me nog naar het station brengt. Hij wil met de metro maar omdat dit een flink stuk lopen is kies ik ervoor om met de taxi te gaan. Het is zo'n drie kwartier rijden naar het Guangzhou East Station en de taxi kost ¥ 44. Als we aankomen neem ik afscheid van Frank en wacht ik in de wachtruimte op het moment dat ik naar de trein mag. Even na negenen gaan de deuren open en moet eerst het paspoort afgestempeld worden. Hierna moet ik een nieuwe wachtruimte wachten voordat ik de trein in mag. Alles verloopt echter volgens schema en rond twintig voor tien mag ik richting de trein.