China

Huidige tijd in Guangzhou:

Dutch

Dag 21 - zaterdag 12 november 2011 (Kaiping - Guangzhou)

Om half negen verlaten we het hotel in Kaiping. Het is volgens Frank zo'n half uur rijden naar het volgende diaolou complex. Onderweg stopen we even voor een korte stop bij Chikan (ongeveer tien kilometer van Kaiping). Chikan heeft nog een historisch centrum uit het eind van de negentiende en het begin van de twintigste eeuw. Ook hier zijn de gebouwen gebouwd in opdracht van geëmigreerde Chinezen waardoor er Westerse elementen in de gebouwen zitten. Vanwege het authentieke karakter wordt Chikan regelmatig als filmdecor gebruikt.

We lopen een rondje door Chikan en rijden hierna verder naar Majianglong Village Cluster (op ongeveer 25 kilometer afstand van Kaiping). Volgens een informatiebord zijn de inwoners uit deze regio voornamelijk geëmigreerd naar de Verenigde Staten, Canada, Mexico en Australië. Het complex wordt omringt door rijstvelden en bevind zich vlak bij de Tanjiang rivier. Het complex zelf bevind zich voor een groot deel bevind het complex zelf zich in een bamboebos. Hieromheen zijn er rijstvelden en groeien er diverse andere bomen en struiken. Op een van de rijstvelden is een waterbuffel zien. De rijst is hier geoogst en de waterbuffel eet de laatste restanten van de rijstplanten op. Ook lopen er eenden in de rijstvelden om deze zo te bemesten.

De eerste diaolou die we bezoeken heeft geen meubilair meer. Een aantal studenten is hier bezig om deze toren op te meten. Dit doen ze met computergestuurde waterpasinstrumenten. De volgende twee diaolou's zijn nog wel voorzien van meubilair. Deze inboedel zal voornamelijk uit de periode 1910-1930 dateren, wat een mooi beeld van het verleden geeft. Wat in elke gebouw terugkomt is een soort altaar waar de voorouders vereerd worden. Verder zien we (heel) veel koffers, bedden, kasten, potten en zo nu en dan wat speelgoed.

Aan enkele gevels hangen rijk gedecoreerde platen met landschappen, dieren en vogels. Dit hebben we bij eerdere diaolou's nog niet gezien. Bij een van de gebouwen is zelfs het embleem van de Guomindang te zien. Het is wel bijzonder dat dit bewaard gebleven is want nadat Mao Zedong de Volksrepubliek China had uitgeroepen zijn veel aanhangers van de Guomindang naar Taiwan gevlucht. In opdracht van Mao is er veel vernield maar blijkbaar is dit embleem over het hoofd gezien. In de diaolou's zelf zijn vaak beschilderingen op de muren te zien.

Het is vandaag weer mooi weer en het is iets meer dan twintig graden. Hierdoor ligt er langs de wegen, en op de paden, rijst te drogen. Zo nu en dan wordt de rijst wat aangeharkt zodat het beter droogt. Ook liggen er pinda's te drogen. Tussen de moestuintjes staan bananenbomen te groeien en bij een vijver is een groot gebouw met eendenkuikens.

Rond half één verlaten we Majianglong Village Cluster en rijden we terug naar Guangzhou. Onderweg stoppen we nog om te eten en daarna rijden we naar Guangzhou. Onderweg zijn naast het eerder beschreven landschap ook veel naald- en loofbomen te zien.

Rond half drie zijn we weer in Guangzhou. We blijven hier zo'n vijftien minuten in het hotel en lopen daarna langs de oever van de Pearl rivier naar Shamian eiland. Op deze voormalige zandbank, van het voormalige Kanton, was het voor buitenlanders vanaf de achttiende eeuw toegestaan om handel te drijven met China. Over de lengte loopt van dit eiland loopt een lang parkachtig pad, Shamian Street. Aan weerszijden van dit pad staan diverse koloniale gebouwen en tijdens onze wandeling over dit pad komen we weer veel bruidsparen tegen. Een opvallend gebouw is een Franse rooms-katholieke kerk, Onze Lieve Vrouw van Lourdes, dat in 1892 is voltooid. Aan het eind van Shamian Street (vlak het Amerikaanse Consulaat) slaan we rechts af naar Shamian 5th street. Aan de overkant van de straat is de herbal market. Hier zijn allerlei gedroogde waren te koop. Vervolgens lopen we in de richting van Inner Ring Road en via een loopbrug over deze straat bereiken we de kruidenmarkt (Qingping Market).

Het is hier erg veranderd! Toen ik hier in 2001 voor het laatst was, waren er nog veel levende dieren te koop. Sinds de SARS hier eind 2002 uitbrak is er veel veranderd. De levende dieren zijn verdwenen en de markt lijkt wat minder schimmig te zijn. Destijds was bij wijze van spreken half Kenia nog op de markt te koop (slagtanden, olifantenslurven etc.) maar nu lijkt de markt transparanter te zijn (in de achterkamertjes zal vast nog wel het een en ander te koop zijn). Ondanks dat de markt wat van haar charme heeft ingeleverd is er nog genoeg te zien. We zien onder andere zeepaardjes, zeekomkommers, zwammen en paddenstoelen, gedroogde hertenbotten en hertenstaarten en gedroogde hagedissen. Ook zien we een paar bakken met schorpioenen die met behulp van stokjes gesorteerd worden.

Aan het eind van Qingping Road doorkruizen we Ganguo Haiwei Street. Hier is een kleine huisdierenmarkt waar onder ander konijnen, honden, schildpadden en vooral veel vissen te koop zijn. De huisdieren zitten in veel ruimere kooien dan op de markt van levende dieren die hier in 2001 nog was. In de winkels langs de straat zijn veel aquariums te zien, die vol met vissen zitten. Als we in de richting van Shangxiajiu Pedestrian Street lopen komen we een dravende agent tegen. Deze zit blijkbaar achter een dief aan zodat Frank ons waarschuwt voor zakkenrollers.

Hierna lopen we door een winkelcentrum en slaan we naar rechts af. Hier is Pedestrian Street, een grote commerciële winkelstraat. Hier lopen veel mensen rond en alle moderne winkels zijn hier vertegenwoordigd. over een drukke winkelstraat. We lopen door tot Renmin Elevated Road en slaan hier rechts af zodat we in de richting van het hotel lopen. Aan het eind van deze straat is de rivieroever waar we links af slaan. Rond zes uur zijn we weer in het hotel.

Dag 22 - zondag 13 november 2011 (Guangzhou)
Het historische centrum van Chikan
Beschildering in diaolou bij Majianglong Village Cluster
Shamian Street op Shamian eiland
Kruidenmarkt (Qingping Market)
Diverse bakken met vissen bij de kruidenmarkt