China

Huidige tijd in Yongding:

Dutch

Dag 17 - dinsdag 8 november 2011 (Xiamen - Yongding)

We rijden vandaag naar het ongeveer 140 kilometer verderop liggende Yongding. Om half negen vertrekken we uit Xiamen, waar het behoorlijk regent. Eerst rijden we zo'n uur door stedelijk gebied, waarbij we een aantal grote fabrieken, zoals de Kodakfabriek, passeren.

Nadat we ongeveer twee uur onderweg zijn rijden we door de eerste Tulou-dorpen. In deze dorpen staan ronde en vierkante huizen van de Hakka-bevoling (een subgroep van de Han-Chinezen). We zien onderweg tussen de landbouwgronden diverse voorbeelden van deze gebouwen, die tussen de twaalfde en de twintigste eeuw gebouwd zijn ter bescherming van de Hakka-bevoling. Uiteraard gaan we vandaag ook een aantal van deze gebouwen bezoeken. Tijdens de Koude Oorlog waren deze gebouwen op satellietfoto's te zien als merkwaardige ronde vormen. Hierdoor werd wel gedacht dat de ronde gebouwen eigenlijk racletlanceerinstallaties waren. Er zijn duizenden van dit soort bouwwerken in Fujian. Omdat je deze onmogelijk allemaal kunt bezoeken passeren we vandaag diverse Tulou-clusters (Nanjing, Gaobei, Hongkeng). Deze laten we links liggen en we bezoeken vandaag alleen een paar minder bezochte Tulou-gebouwen. Dit heeft tot voordeel dat je bij binnenkomst niet de eerste de beste souvenirwinkel ingetrokken wordt. Wij kunnen daarom dus rustig rond kunt kijken.

De eerste stop is bij een rond gebouw die drie etages heeft. Op de binnenplaats is het wat rommelig. Hier lopen witte kippen rond, die met een spuitbus van een groene kleur zijn voorzien. Dit is gedaan zodat elke familie zijn eigen kippen herkent. Verder liggen er op de grond vruchten te drogen. Via een houten trap bereiken we de eerste etage van dit gebouw. Hier staan bloempotten die gebruikt worden als konijnenhok. Verder staan er allerlei andere zaken op de galerij zoals gereedschap, fietsen en manden met kippen en eenden. Frank vertelt dat de muren gemaakt zijn van een constructie van bamboematten met aangestampte modder (waarin ook een soort rijst is in verwerkt). De gebouwen moesten bescherming bieden tegen wilde dieren en criminelen. Ze waren door de constructie winddicht, aardbevingbestendig en goed verlicht. Verder waren deze gebouwen in de zomer koel en in de winter warm.

We rijden verder naar het volgende Tulou-gebouw dat in Liulian staat. Dit gebouw heeft vier verdiepingen en is zo'n 500 jaar oud. Hier komen blijkbaar vaker bezoekers omdat er eerst wat commotie is. De bewoners hebben een hele discussie met Frank. Omdat deze discussie in het Chinees is kunnen wij niet volgen wat er aan de hand is. Uiteindelijk blijkt dat de bewoners geld willen zien. Omdat het geen probleem is om ergens een toegangskaartje te kopen betalen we de bewoners ¥10. Hierna kunnen we rustig rond kijken. Ondertussen regent het wel weer flink maar daar hebben wij in dit gebouw niet zoveel last van. Op een centrale plek op de binnenplaats staat een klein tempeltje, waar de voorouders vereerd zouden worden. Ook hier lopen op de binnenplaats weer kippen rond. Van dit gebouw is klein deel ingestort. Dit deel doet wat krakkemikkig aan in tegenstelling van de rest van het gebouw, dat er op het oog goed uitziet. Rond de deurportalen hangen rode papieren met Chinese karakters. Verder hangen hier ook vaak olielampen zodat er verlichting is als het 's avonds donker is.

Hierna rijden we door naar het dorp van de chauffeur. Onderweg worden er door de chauffeur nog een paar vruchten uit een boom geplukt. Deze kunnen we proeven en smaken wel lekker. In het dorp van de chauffeur maken we een wandeling en bekijken we een aantal vierkante Tulou-gebouwen. Het is hier gelukkig weer droog. In de bergen hangt nog wel een nevel die door de neerslag veroorzaakt wordt. We zien dat er voornamelijk loofbomen in de bergen groeien. Rond het dorp groeien bananenbomen en groeit er bamboe. De dorpelingen vinden het blijkbaar wel interessant dat een aantal westerlingen hun dorp bezoeken. We worden overal vriendelijk ontvangen en ze stellen allerlei vragen (in het Chinees). Bij één van de huizen staat een schotelantenne wat natuurlijk een heel contrast vormt met deze oude gebouwen.

Ondertussen begint het weer wat te regenen. We zien hier naast diverse kippen ook eenden rondlopen. Bij de eerste stop zagen we gekleurde kippen en hier zien we gekleurde eenden. Er worden ook onder andere rode pepers, paddenstoelen en diverse gewassen gedroogd. In mandjes liggen knolgewassen. Ook in dit dorp zijn rond de deuren rode papieren met Chinese karakters te zien.

Als we het dorp verlaten begint het ook weer te regenen. We rijden nu naar het hotel waar we rond twee uur aankomen. Nadat we ingecheckt zijn gaan we op zoek naar een restaurant. Nadat we een tijdje rondgelopen hebben blijkt alle restaurants gesloten zijn. Dit is een bijzondere ervaring in China waar bij wijze van spreken op elke hoek van de straat wel wat eetbaars te koop is. We doen daarom wat inkopen in een supermarkt en lopen daarna nog even door het dorp. Omdat het regent besluiten we al snel om weer naar het hotel terug te gaan.

Dag 18 - woensdag 9 november 2011 (Yongding)
Tulou-gebouw op het platteland
Groen gekleurde kip
Bloempot als konijnenhok
500 jaar oud Tulou-gebouw in Liulian
Rood gekleurde eenden
Vrouwen bij het dorp van de chauffeur