China

Huidige tijd in Wuyi Shan:

Dutch

Dag 13 - vrijdag 4 november 2011 (Wuyi Shan)

Om vijf uur gaat de wekker en is het tijd om ons klaar te maken voor de aankomst in Wuyi Shan. De trein zal volgens schema om 5:47 arriveren en dit klopt ook wel aardig want zo'n uur later stappen we uit. Het is nog donker en een stuk vochtiger dan we gewend waren. Het is hier duidelijk een ander klimaat met een aangename temperatuur.

Vanaf het treinstation is het een klein uur rijden naar het hotel. Hier kunnen we natuurlijk nog niet inchecken maar het is wel mogelijk om onze tassen achter te laten. Wuyi Shan heeft een beschermd natuurgebied waar onder andere tijgers en luipaarden leven. Het is vooral een gebied waar je voor de natuur en de bergen komt.

We ontbijten in Da Hong Pao Scenic Park. Dit is een klein parkje waar een aantal beelden te zien zijn. Je hebt hier ook een goed uitzicht op de rivier, de Chongyang Brook. Hierna rijden we verder voor een kort bezoek naar een ander parkje. Hier kunnen we een aantal gebouwen bekijken. Als we hier na zo'n veertig minuten weer weg willen is onze auto echter verdwenen. Als de chauffeur weer terugkomt met de auto horen we van Frank dat de chauffeur dacht dat hij zijn auto maar eens moest wassen. Hij had namelijk een opmerking van een agent gehad dat deze wel erg smerig was. Voor ons is het onvoorstelbaar dat zoiets in Europa zou gebeuren want we hebben in totaal een uur moeten wachten.

Hierna rijden we door een aantal kleine dorpjes en langs theeplantages (waar deze streek ook om bekend is). De combinatie van theeplantages met bergen op de achtergrond vormt een mooi landschap. De rijstakkers die we onderweg passeren worden door eenden bemest en er groeien diverse naald- en bamboebomen. Als er onderweg getoeterd wordt maakt dit weinig indruk op de andere weggebruikers.

Ons doel is een berg met een waterval die we gaan beklimmen, de Long Chuan Gorge. Eigenlijk is het niet meer dan een pad omhoog langs een waterval. Op ons maakt deze wandeling minder indruk dan op de Aziaten, eigenlijk is dit een typische een Aziatische attractie. We lopen via de trappen omhoog en blijven aan de top nog even zitten. Het is helaas niet mogelijk om via een alternatieve route omlaag te gaan. We moeten daarom weer via dezelfde trappen omlaag. In Na een uur hebben we het hier wel bekeken. Als we op de terugweg naar beneden zijn zie ik in een flits nog een bonte ijsvogel (Ceryle rudis) voorbij vliegen.

We rijden hierna met de auto naar het hotel. Onderweg maken we nog een paar fotostops bij de theeplantages en het karstgebergte. Als we weer in Wuyi Shan zijn eten we in de buurt van het hotel. Hierna lopen we een stuk door Wuyi Shan wat op dit moment één grote bouwput. Door een recentelijke overstroming is er veel vernield en dat moet hersteld worden. Hierna lopen we nog een stukje langs de Chongyang Brook. Het was de bedoeling om een boottochtje over deze rivier te maken aangezien hier weinig te doen is. De bootjes zijn vanmorgen echter al vertrokken zodat er niks anders dan een wandeling op zit. Langs de rivier groeit bamboe, staan bijenkasten en doet iemand de was.

Dag 14 - zaterdag 5 november 2011 (Wuyi Shan - Shaowu - Xiamen)