China

Huidige tijd in Suzhou:

Dutch

Dag 12 - donderdag 3 november 2011 (Suzhou - Shanghai)

Rond half negen ga ik weer op pad. Eerst wil ik naar Luochan Tempel, waar een tweeling pagode te zien is. Als ik hier naar toe loop moet ik helaas constateren dat een paar kanalen zijn gedempt in verband met de aanleg van een riolering. Hopelijk worden de kanalen na de aanleg van deze riolering weer hersteld.

De tweeling pagode van Luochan Tempel zijn van baksteen gemaakt en zijn gebouwd in 982 tijdens de Song-Dynasty. De pagodes zien er, zoals de naam ook suggereert, identiek uit. Ze hebben acht zijden, zeven verdiepingen en zijn dertig meter hoog. Er zijn in elke pagode vier deuren te zien die gesitueerd zijn op de verschillende windrichtingen. Het is een leuk complex dat als het ware in een klein parkje staat en waarvan de toegang slechts ¥ 8 is. Van de tempel is niet veel te zien. Wel zijn er nog wat beelden zoals een paard te zien.

Hierna loop ik naar Wangxingqiau Beitu. Hier heb ik op de heenweg een kleine markt gezien waar ik nu even ga kijken. Naast groente en vis wordt hier vlees verkocht dag nog bewerkt moet worden. Het is apart om een kraam met verpakt vlees te zien. Meestal zie je dit in grote supermarken ten niet op een kleine buurtmarkt.

Ik ga weer verder en moet oversteken op een drukke straat. Ik loop nu naar Pingjiang Road. Deze straat is gesitueerd lang een van de kanalen van Suzhou. Door de vele kanalen staat Suzhou ook bekend als het Venetië van het Oosten. Het is momenteel nog rustig en de winkels zijn nog dicht. Op wat elektrische motorfietsen na is het rustig. Langs de kanalen staan witte huizen met zwarte daken. Er zijn diverse bruggen en er groeien ook diverse bomen langs de kanalen. Met een bootje wordt het vuil uit de kanalen gevist. Op straat worden diverse modellen gefotografeerd. Ik kom er zoveel tegen dat het wel een hele industrie lijkt.

Om tien over elf ben ik weer in het hotel. Hier zit ik nog even in de tuin. Om twaalf uur checken we uit en gaan we naar een restaurant. Hierna rijden we naar de Beisi pagode.

De Beisi pagode wordt ook wel de noordelijke pagode genoemd. Ooit heeft deze pagode elf verdiepingen gehad maar nu zijn er het er nog negen. Voor de pagode staat een dikke Boeddha. De pagode is 76 meter hoog en via een wenteltrap lopen we naar boven. Boven heb je een goed uitzicht over Suzhou. In het oude gedeelte heb je veel witte gebouwen met zwarte daken. Hiertussen staat (nog) geen hoogbouw. Hoogbouw is wel aan de horizon te zien en gezien het bouwtempo in China is het de vraag hoe snel deze hoogbouw de oude stad bereikt. In de tempel bij de pagode zijn veel Boeddha's te zien. De diverse Boeddha's zitten allemaal in een andere houding die allerlei betekenissen hebben.

Hierna bezoeken we nog de Tijgerheuvel. De Tijgerheuvel is een tuin met veel rotsen waar op dit moment ook veel Chinezen rondlopen. Volgens een legende zou de heuvel drie dagen na de begrafenis van Koning Helu (in deze heuvel) bezocht zijn door een witte tijger. Of deze legende nu wel of niet waar is maakt niet zoveel uit want het is de moeite waard om de Tijgerheuvel te bezoeken. Er zijn diverse vijvers, bruggen en paviljoens waar je kunt langs wandelen. Ook ligt er een stenen boot in één van de vijvers. Naast de tuin is een museum dat we tot slot ook nog even bezoeken.

Rond half vier verlaten we Suzhou en rijden we weer naar Shanghai. We zijn vanmorgen met een zonnige dag begonnen maar vanmiddag werd het koeler en dreigde het weer om te slaan. Nu we onderweg zijn naar Shanghai begint het weer te regenen. We hebben vandaag dus geluk met het weer gehad.

Bij Shanghai staan we in de file maar we zijn op tijd bij het treinstation. We komen hier rond vijf uur aan. Shanghai South Railway Station heeft de vorm van een vliegende schotel. Het is een modern gebouw dat in 2006 is voltooid. Omdat we nog genoeg tijd hebben voordat de trein vertrekt kunnen we nog wat eten en kunnen we nog een rondje door het station lopen. Om 20:47 zal onze nachttrein (K197) naar Wuyi Shan vertrekken.

Dag 13 - vrijdag 4 november 2011 (Wuyi Shan)
De tweeling pagode van Luochan Tempel
Een van de kanalen van Suzhou langs de Dongbei Jie
Boeddha voor de Beisi pagode
De tuin van de Tijgerheuvel
china.2011/suzhou.034 .large.jpg
Detail van een dak bij de Tijgerheuvel