Hongkong

Huidige tijd in Hongkong:

Dutch

Dag 27 - vrijdag 18 november 2011 (Hongkong)

Ik heb 's Morgens eerst mijn tas ingepakt en ben daarna weggegaan om te ontbijten. Rond elf uur ben ik weer in het hotel om uit te checken. Mijn tas kan gelukkig opgeslagen worden in het hotel zodat ik deze aan het begin van de avond kan ophalen.

Eerst kijk ik nog even bij de Gold Fish Market. Het is hier iets drukker dan gister en ik bekijk in een aantal winkels een aantal aquaria. Hierna ga ik op zoek naar een internetcafé. Omdat deze niet in de buurt lijken te zitten ga ik met de metro van Prince Edward Station naar Tsim Sha Tsui Station in kowloon. Omdat ik hier met mijn kleermaker heb afgesproken om mijn bestelling in zijn winkel op te halen ga ik eerst hier heen. Hij brengt me na het afhalen van mijn bestelling naar een internetcafé in hetzelfde gebouw. Nadat ik mijn boarding pass heb gedownload loop ik naar promenade en de Avenue of Stars. Hier loop ik ongeveer een half uurtje rond.

Om twintig voor twee eet ik nog wat (dumplings en noodles). Daarna kijk ik nog even bij Kowloon Park. Hier was ik tot nu toe nog niet aan toe gekomen. In het park zijn diverse vogelsoorten zoals Carolina-eenden (Aix sponsa), Hawaiiganzen (Branta sandvicensis), flamingo's (Phoenicopterus roseus) en een kwak (Nycticorax nycticorax) te zien. De flamingo's zijn allemaal geringd maar de kwak die vliegt hier gewoon rond. Het is hier een algemeen voorkomende vogel.

Bij de Hong Kong China Ferry Terminal komt net de snelboot uit Guanzhou aan. Omdat er niet veel tijd meer is om wat te ondernemen ga ik nog even naar Hongkong Eiland. Ik ga hier op zoek naar een kerk uit het begin van de twintigste eeuw, die wij hier tien jaar geleden gezien hebben. Het lukt echter niet om dit gebouw terug te vinden. Daarom maak ik nog een wandeling door de botanische tuin. Ter nagedachtenis aan de gesneuvelde Chinese soldaten in de eerste en tweede wereldoorlog is hier een poort opgericht. In het park zelf zijn mooie bloembedden en een fontein te zien.

Het begint ondertussen al weer wat donker te worden en via de Central Mid-Levels Escalator loop ik terug naar de Central Terminal Building om met de Star Ferry terug naar Kowloon te varen. Hier loop ik terug in de richting van het hotel om een restaurant te vinden. Veel tijd om te zoeken heb ik niet dus duik ik een druk restaurant in. Helaas staat hier voornamelijk orgaanvlees op het menu zodat er weinig keuze in gerechten is (tenzij je van orgaanvlees houd). Omdat er maar één normaal gerecht op de kaart staat bestel ik deze. Hierna ga ik snel terug naar hotel om me op te frissen en om mijn bagage op te halen. Hierna loop ik naar de metro en rijd ik van Yau Ma Tei Station naar Central Station waar ik de metro naar het vliegveld neem.

Ik heb met Bert bij de gate afgesproken. Alhoewel ik het jammer vind om Hongkong weer te verlaten staat er nog één hoogtepunt op het programma, de vlucht terug! Rond half twaalf zal het vliegtuig vertrekken. Het is allemaal wat onwerkelijk als het vliegtuig van de gate weg taxiet. In de cockpit heb je een goed overzicht over het vliegveld. Het radioverkeer in de cockpit is rustiger dan verwacht. Als we de lucht in gaan hebben we aan de linker kant van het vliegtuig een goed uitzicht over het verlichte Hongkong. Vanaf het vliegveld vliegen in de richting van Lamma Eiland en vervolgens maken we een draai om Hongkong Eiland. Vanaf hier vliegen we vervolgens in de richting van Kowloon en daarna verder in de richting van Guangzhou. De vlucht gaat vervolgens om de Himalaya heen en daarna in de richting van Rusland en vanaf daar weer terug naar Europa.

Dag 28 - zaterdag 19 november 2011 (Hongkong - Amsterdam)

Gedurende de vlucht heb ik grotendeels geslapen. Pas als we weer boven Duitsland zijn zit ik weer bij Bert in de cockpit. De landing is dan al ingezet en als we in de buurt van Schiphol zijn is Nederland één grote mistbank. Er zijn wat lichtjes te zien maar de luchthaven is niet duidelijk zichtbaar. Als we landen op de Polderbaan is deze pas zichtbaar als we op de grond zijn. Dit was zondermeer de mooiste langeafstandsvlucht die ik gemaakt heb. Bert, bedankt!

Star Ferry
Carolina-eend in Kowloon Park
De snelboot uit Guanzhou
Toegangspoort van de botanische tuin