Hongkong

Huidige tijd in Hongkong:

Dutch

Dag 25 - woensdag 16 november 2011 (Hongkong)

Rond half tien verlaat ik het hotel. Vlak bij het hotel staan een paar oudere gebouwen, die er wat vervallen uitzien. Juist dit zijn wat mij betreft de parels van Hongkong want het gaat hier om een fruitmarkt, de Yau Ma Tei Fruit Market. Deze markt is in 1913 opgericht en de wat vervallen gebouwen vormen een heel contrast vergeleken met de wolkenkrabbers die er omheen staan. Het is te hopen dat dit soort parels nog lang zullen bestaan.

Via de zijstraten van Nathan Road loop ik weer richting Central Pier om de Star Ferry naar Hongkong Eiland te nemen. Ik kijk nog even bij de promenade maar ook vandaag is het weer wat heiig. Gelukkig is wel weer lekker warm (22-25 graden). Ik kan echter niet te lang rondkijken want om elf uur heb ik met Bert afgesproken. Met de Star Ferry vaar ik naar de overkant en daarna loop ik naar de pier loop waar de boot naar Lamma Eiland vertrekt. Achteraf hadden we wat eerder moeten afspreken want de boot naar Lamma Eiland is net vertrokken. We moeten daarom een klein uur wachten en kunnen daarom pas met de boot van vijf over twaalf vertrekken.

Het is ongeveer een half uur varen naar Lamma Eiland. Hier komt de boot in aan in Yung Shue Wan. Deze plaats vormt het beginpunt van een wandeling, die zo'n anderhalf uur duurt. Bij aankomst is er bij de pier een ruime keuze aan vis en zeevruchten. We blijven hier niet om te eten maar beginnen direct aan de wandeling. Lamma Eiland is in vergelijking met Kowloon en Hongkong Eiland een rustige plek; er is geen hoogbouw (dat is verboden) en er zijn geen auto's. Het is vooral groen met wat laagbouw. Na een kort stukje gewandeld te hebben komen we bij een stukje strand bij Hung Shing Ye, waar we bij een restaurant wat drinken. Als we de wandeling na een tijdje vervolgen blijkt dat het strand vlak bij een elektriteitscentrale zit. Dit lelijke gebouw vormt toch een heel contrast met het op het oog tropische strand, waar we net vandaan komen. De rest van de wandeling gaat langs de kust waarbij we een goed uitzicht over de zee hebben. Sneller dan verwacht is het eindpunt van de wandeling in zicht. De wandeling eindigt namelijk in Sok Kwu Wan waarvan de baai al snel in zicht is. Deze baai ligt vol met allemaal vissersboten. Voordat we in Sok Kwu Wan aankomen moeten we nog om de baai heen lopen. Voordat we teruggaan naar Hongkong Eiland eten we hier nog wat.

Na het eten lopen we naar de pier waarvandaan de boot naar Hongkong Eiland vertrekt. Het kaartje terug kost $ 19,00 (iets meer dan de heenreis want dit kaartje koste $ 16,00). Rond vijf uur vertrekt de boot en varen we weer terug. Onderweg passeren we naast Aberdeen nog de brug over het Ma Wan Kanaal dat het vliegveld met Kowloon verbind en de begraafplaats van Pok Fu Lam. Het wordt intussen wat bewolkt en het waait wat harder dan vanmorgen waardoor het wat frisser aanvoelt.

Als we weer op Hongkong Eiland zijn gaan we met de metro naar het hotel van Bert om onze tassen achter te laten. Hierna drinken we wat op een terras in de buurt van het hotel. Nadat ik we nog wat gegeten hebben haal ik mijn tas weer op en vertrek ik rond negen uur met de metro naar Kowloon.

Bij Tsim Sha Tsui Station stap ik weer uit. Vanaf hier loop ik naar de promenade om een paar nachtfoto's van de skyline van Hongkong Eiland te maken. Nadat ik nog even op een bankje gezeten het loop ik weer in de richting van het hotel. Ik loop hier niet rechtstreeks heen want ik loop een stukje om via Temple Street, waar elke dag een nachtmarkt gehouden wordt.

Dag 26 - donderdag 17 november 2011 (Hongkong)