India

Huidige tijd in Shivpatinagar:

Nederlands

Dag 20 - donderdag 22 november 2007 (Varanasi - Shivpatinagar)

Om kwart over vijf staat het ontbijt klaar. Om zes uur gaan we vertrekken naar het 310 kilometer verderop gelegen Shivpatinagar. Het beloofd een lange reisdag te worden omdat we moeten omrijden vanwege een ingestorte brug. Van het hotel krijgen we lunchpakketten mee voor onderweg.

Nadat we de stedelijke gebieden hebben verlaten komen we in de landelijke gebieden terecht. Het is hier een stuk groener dan we gewend waren en wat dat betreft is het jammer dat we niet meer van dit stukje India zullen zien. We komen onderweg enkele steenovens tegen maar zien voornamelijk rijstvelden tijdens deze rit.

Vlak voordat we bij het hotel aankomen zien we in de bus nog de zon ondergaan. De omgeving komt hierdoor helemaal in een rode waas te liggen. Aan het begin van de avond komen we aan bij het hotel.

We zitten in het Royal Retreat hotel. Dit is een erfgoedhotel dat nog geheel in koloniale stijl is ingericht. Een uur nadat we hebben ingecheckt staat het buffet klaar in de eetzaal. In deze eetzaal hangen een aantal tijgerhuiden een de muur. Zo te zien zijn het geen recente huiden want ze zijn niet meer van goede kwaliteit. Op sommige plekken zie je dat de huiden al aardig in verval zijn.

Na het eten zitten we buiten nog even bij een kampvuur. Het is inmiddels aardig afgekoeld maar dat maakt niet uit want bij het vuur is het lekker warm. Alhoewel de bar al gesloten is weten ze hier toch nog bier te regelen. Een mooie afsluiting van de dag dus.

Dag 21 - vrijdag 23 november 2007 (Shivpatinagar - Sonauli)

Rond half acht vertrekken we weer. We gaan vandaag India verlaten en gaan op weg naar de grensovergang met Nepal. Als we net onderweg zijn zien we een olifant tussen de rijstvelden lopen. De olifant wordt hier nog steeds als lastdier gebruikt.

Na zo'n tweeënhalf uur rijden komen we aan bij de grens met Nepal. In de verte zijn de besneeuwde bergtoppen van de Himalaya al te zien. Het is druk bij de grens. Omdat het verkeer hier helemaal vast staat moeten we het laatste stuk met onze tassen naar de grens toelopen. Onderweg regelen we een paar fietsriksja's zodat we niet het hele stuk met onze tassen hoeven te lopen.

Bij de Indiase grenspost in Sonauli laten we ons paspoort afstempelen. Vervolgens verlaten we India en lopen we door een stukje niemandsland door naar de Nepalese grenspost.

Dag 21 - vrijdag 23 november 2007 (Sonauli - Sauraha)