India |
||||
Huidige tijd in Mukundgarh: |
Dag 3 - maandag 5 november 2007 (Delhi - Mukundgarh, vervolg)We moeten bij een spoorwegovergang wachten. Na een paar minuten komt er echter geen trein voorbij maar een karretje, die met de hand voortbewogen wordt. Als het karretje voorbij is gaan de spoorbomen omhoog en kunnen we weer verder rijden. Als we Mukundgarh binnenrijden vallen de beschilderde haveli's als eerste op. De fresco's op de haveli's in India zijn zeer divers. Zo kan je fresco's van goden en godinnen en fresco's over de Britse kolonisatie tegen komen. We slapen in Mukundgarh in een oud fort die de toepasselijke naam Mukundgarh Fort heeft. Dit fort is in 1859 op traditionele wijze gebouwd door Thakur Mukund Singh Ji. De kamers in het fort zijn geweldig. Doordat ze koloniaal zijn ingericht krijg je het idee dat je teruggaat naar de tijd van de maharadja's. Omdat het niet meer zo lang licht blijft ga ik Mukundgarh bekijken. In het dorp staan veel gebouwen met fresco's. Een groot aantal is vervallen maar er zijn ook een aantal recentelijk gerestaureerd. Ik heb de indruk dat het voornamelijk om religieus getinte fresco's gaat. Door de straten lopen veel koeien. Opvallend is de bult die ze achter hun nek hebben. Je moet daarom op straat goed uitkijken of je niet in een koeienvlaai gaat staan. Op straat wordt veel groente en fruit verkocht. Zo zie je onder andere aardappelen, bloemkool, aubergine, pepers, appels, sinaasappels en bananen. Dag 4 - dinsdag 6 november 2007 (Mukundgarh - Nawalgarh - Bikaner)Om half negen vertrekken we naar het 15 kilometer verderop gelegen Nawalgarh. In deze plaats staan meer dan tweehonderd haveli's, waarvan we een aantal gaan bekijken. Het is inmiddels ook al weer erg warm. Als we in Nawalgarh aankomen moeten we eerst een klein stukje lopen. In een waterplas zitten een aantal vogels. Het is jammer dat aan de oever van deze plas veel afval ligt. Onder begeleiding van een lokale gids gaan we de eerste haveli bekijken. Een haveli is een groot gebouw dat beschilderd is met veel fresco's. Met name in de negentiende en het begin van de twintigste eeuw werden veel haveli's als statussymbool gebouwd. De gebouwen vormden een veilige plek en konden door grote deuren geheel afgesloten worden van de buitenwereld. Als je door de poort naar binnen loopt kom je terecht op een pleintje. Dit gedeelte van de haveli vormt het domein van de mannen. In de muur aan de achterkant is een aantal vensters te zien waardoor de vrouwen naar buiten konden kijken. Door deze vensters konden ze zien wie er op bezoek was. De bezoekers konden de vrouwen hierbij meestal niet zien. Als we in het gebouw naar achteren lopen, kom je in het woongebied van de vrouwen terecht. Het centrale gedeelte bestaat uit een pleintje met een fontein in het midden. De vrouwen die woonden verlieten de haveli verder nooit. Hun enige contact met de buitenwereld vormden de vensters waaruit ze over de straten konden kijken. Vergeleken met buiten is het hier lekker koel. De beschilderingen in deze haveli moeten nog gerestaureerd worden. Het zijn voornamelijk religieus getinte fresco's waarop veel goden, godinnen en dieren te zien zijn. Opvallend zijn de vele fresco's van pauwen, de nationale vogel van India. Nadat de gids zijn verhaal gedaan heeft krijgen we nog de gelegenheid om de diverse vertrekken van het gebouw te bekijken. Enkele vertrekken zijn nog met originele meubels ingericht. Als je helemaal naar boven loopt kom je terecht op het dakterras. Vanaf hier heb je een geweldig uitzicht over Nawalgarh. Het is toch een grotere plaats dan ik in eerste instantie dacht. Er wonen hier dan ook meer dan zesenvijftigduizend mensen. Dag 4 - dinsdag 6 november 2007 (Mukundgarh - Nawalgarh - Bikaner, vervolg)
|
|
|
|
|