India

Huidige tijd in Jaisalmer:

Nederlands

Dag 7 - vrijdag 9 november 2007 (Bikaner - Jaisalmer)

We zijn 's morgens vroeg wakker. Na het ontbijt lopen we nog een stukje door de woestijn. Aan het eind van de weg staat een bus te wachten die ons weer naar het hotel in Bikaner brengt. Rond half acht zijn we weer in het hotel en krijgen we gelegenheid om te douchen.

Vandaag hebben we een busrit van ongeveer acht uur naar Jaisalmer voor de boeg. Om half tien vertrekken we vanuit Bikaner naar het ongeveer 320 kilometer verderop gelegen Jaisalmer. We rijden door een woestijnlandschap met veel stuiken. Zo nu en dan zie je landbouwpercelen waar mensen aan het werk zijn. Het gaat hier om percelen waar voornamelijk graan verbouwd word.

Tussen de struiken zit een Indische antilope die ook wel de Indische gazelle genoemd wordt. Het beest is herkenbaar aan de spiraalvormige hoorn die recht omhoog staat. Omdat er in het verleden veel gejaagd is op dit beest is het een bedreigde diersoort geworden.

Aan het eind van de middag komen we aan in Jaisalmer. Vanaf het hotel rijden we met een riksja door nauwe straten naar een restaurant aan de voet van Jaisalmer Fort. Hier heb ik lekker gegeten: tandoori masala chicken. Dit is een typisch Noord-Indiaas gerecht dat klaargemaakt is in een kleioven. De kip is gekruid met onder andere garam masala, knoflook, gember, komijn en cayennepeper.

Na het eten kijken we nog even op de markt. Omdat het Diwali is wordt er op straat veel vuurwerk afgestoken. Diwali is het feest van het licht, het is een hindoeïstisch feest dat onder andere de overwinning van het licht op de duisternis symboliseert. Tijdens het feest worden daarom overal lichtjes aangestoken. Het zijn kleine gebakken kommetjes waar olie en een lontje in zit. Als we weer terug rijden naar het hotel ontploft er rondom ons allerlei vuurwerk. De knallen worden versterkt door de nauwe straten van Jiasalmer. Overal zie je lichtjes en ook in het hotel zijn er allemaal lichtjes aangestoken. Bij het hotel heb je een goed zicht op het vele siervuurwerk dat de lucht ingeschoten wordt.

Dag 8 - zaterdag 10 november 2007 (Jaisalmer)

Na een zeer onrustige nacht word ik 's morgens vroeg wakker. Of het nu aan de kou in de woestijn gelegen heeft, of dat ik iets verkeerds gegeten heb, weet ik niet maar ik voel me in ieder geval niet zo lekker. Ik probeer nog een paar uur te slapen en als ik weer wakker wordt beslis ik om toch nog even een bliksembezoek aan Jaisalmer te brengen. Het is nog vroeg in de morgen en daardoor nog niet echt warm.

Met een riksja worden we voor de poort van Jaisalmer Fort afgezet. Hier moet je een stukje omhoog lopen voordat je in het fort zelf bent. Jaisalmer Fort is een hoogtepunt, het heeft smalle steegjes, veel mooie haveli's en een aantal Jaïn-tempels. Ik bezoek nog een van deze tempels. Voordat ik naar binnen ga moet ik mijn fles met water afgeven omdat deze niet mee naar binnen mag. Binnen is het erg benauwd en omdat ik mij er slap voel loop ik snel weer naar buiten. We lopen nog even rond en daarna ga ik terug naar het hotel waar ik de rest van de dag geslapen heb.

Dag 9 - zondag 11 november 2007 (Jaisalmer - Jodhpur)